torsdag den 10. januar 2019

Har du en iværksætter i maven? Sådan finder du den gode idé


Har du en iværksætter i maven? Sådan finder du den gode idé

Har du en drøm om at starte din egen virksomhed? Men er usikker på, hvad der skal danne grundlag for virksomheden? Så er du kommet til det helt rette sted! Vi guider dig nemlig igennem de forskellige stadier af idéfasen, som du altid bør overveje, hvis du gerne vil starte egen virksomhed, men bare ikke har fundet ”den gode idé” endnu. Og du skal altid huske, at den første og bedste idé du får, ofte ikke er den mest ideelle at forfølge. Det er nemlig meget mere end blot mavefornemmelse, der er et succeskriterie for din virksomhed.

Hvilke begrænsninger hæmmer dig?

Når man skal starte en virksomhed, vil man altid stå over for en lang række forskellige begrænsninger, og det er ikke altid, at man lægger mærke til det. Vi lever nemlig i en verden, hvor vi hele tiden begrænser os selv og de mennesker, der er omkring os. Derfor gælder det om at se muligheder i begrænsninger og ikke udelukkende opleve begrænsninger som noget negativt.
Har du få økonomiske ressourcer til at opstarte en virksomhed? Har du kun få timer om ugen til at styre virksomheden? Eller vil du gerne udvikle et produkt, som ikke er muligt at producere? Begrænsninger kan være mange ting, men det er blot vigtigt, du definerer dem, så du ved, hvordan du skal forholde dig til dem. Hvis du eksempelvis har få økonomiske ressourcer, bør du muligvis starte en virksomhed, hvor du ikke behøver at investere i lagerlokaler eller produktionsudstyr.

Forstå den boks, du er i

”Du skal tænke ud af boksen”. Den sætning har du med garanti hørt før. Men faktisk gælder det ikke om at tænke ud af boksen, men derimod forstå den boks, du befinder dig i. Hvordan vil du eksempelvis bryde ud af et fængsel, hvis ikke du ved, du er i fængsel? Det kan lyde en smule søgt, men i bund og grund gælder det om at forstå og forholde sig til de faktorer, der påvirker dig og din chance for at opnå succes. Du kan nemlig ikke finde den gode idé, hvis ikke du ved, hvilken situation du står i, og hvordan den har indflydelse på dig.

Du skal ikke opfinde den dybe tallerken

Husk det nu! Du skal ikke opfinde den dybe tallerken, når du skal starte din egen virksomhed. Det er nemlig så godt som umuligt. Du skal i stedet finde et hul i markedet, hvor du vil kunne levere et produkt eller en serviceydelse, der imødekommer et endnu ikke dækket behov hos målgruppen.

Forstå din målgruppe

Når du har nået stadiet, hvor du er ved at fastlægge dig på en idé eller har indskærpet dit fokusområde, bør du ikke blot undersøge og forstå konkurrerende virksomheder, men i den grad også dine fremtidige kunder. Du skal naturligvis definere din målgruppe, men vigtigst af alt, skal du forstå din målgruppe. Du skal sætte dig i deres sted og forstå deres adfærd, købemotiver og behov. Når du har gjort dette, kan du nemlig bygge en virksomhed op, der skaber værdi for målgruppen. Men hvordan forstår man målgruppen? Det er ikke nok at anvende forskellige teorier og basere dine indsigter på formodninger. Du skal i kontakt med din målgruppe, lytte til dem og være nysgerrig. Så vil du i sidste ende forstå dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar